dinsdag 27 december 2011

BAM! - Als sluiers vallen...

Geloven...
Geloven in jezelf, 
in je vrienden,
in je familie,
in je studies en 
in een godsdienst. 
De ene gelooft net dat ietsie meer dan de andere.
Iedereen doet het op zijn eigen manier.

Een boek over de hoofddoek en de Islam...


Ik besef het niet zo goed... Ik open mijn internetbrowser en kan voor de allerlaatste keer achtergrondinformatie gaan opzoeken voor mijn blogje... Here we go :-) 

Gho, wat vinden jullie van de hoofddoek? Moet het verboden worden of enkel op sommige plaatsen? En wat met de niqaab of de boerka? De jongste jaren is de hoofddoek volgens mij het meest besproken kledingstuk. 
Ik google even en kom snel terecht bij verschillende krantenartikels: 
  • "Moslima terecht ontslagen voor het dragen van de hoofddoek" (deredactie.be)
  • "Twee Franse met boerka opgepakt" (deredactie.be)
  • "GO! mag het dragen van de hoofddoek zelf regelen" (deredactie.be)
  • "Leraar geeft moslimmeisjes met hoofddoek slechtere punten" (gva.be)
  • "Moslime eist schadevergoeding van Hema" (gva.be)
  • ...
En zo kan ik nog uren doorgaan... Is een hoofddoek een hoofddoek of kunnen we verschillende sluiers onderscheiden? We kunnen drie verschillende soorten hoofddoeken onderscheiden, maar welke?
1. Hijab, de gewone sluier (hidjab)
Hijab betekent in het Arabisch 'bedekken' en is gebaseerd op het woord "hajaba" en dat betekent sluieren. 
Voor ons is het niet meer dan bedekken van je haren/schoonheid. In de Islam cultuur heeft het woord een veel bredere betekenis. Daar betekent het woord 'zedelijk, kuis, fatsoen,..." 
In zekere zin geldt dat ook voor mannen. Islamitische mannen mogen geen korte broeken dragen in openbare ruimtes. 
Het dragen van de Hijab is een vorm van gehoorzaamheid aan Allah en aan zijn profeet Mohammed. 
In de koran zou het volgende staan:
En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen…..”
Blijf in uw huizen en stelt uw schoonheid niet ten toon als in vroegere dagen der onwetendheid…..”
Bron: www.imaan.nl  

2. Niqaab
Dit is een sluier dat het haar en het gezicht bedekt. De sluier bedekt niet de ogen.
Deze sluier zorgt ervoor dat je nog dichter bij Allah en zijn profeet komt te staan. Het maakt van jou (volgens sommige bronnen) een betere moslima. 

3. Boerka
Bedekt het hele lichaam en wordt vooral door strenge Islamitische vrouwen gedragen.
De niqaab en de boerka worden regelmatig met elkaar verwisseld. Er is echter wel een verschil tussen de beide kledingstukken. Een niqaab zit niet vast aan je kleding en kan afzonderlijk gedragen worden. De boerka is echter één kledingstuk op zich. Bij de Niqaab zijn je ogen eveneens vrij gelaten wat bij de boerka niet het geval is. 
Onder het bewind van de taliban was de boerka in Afghanistan verplicht. De boerka is de Afghaanse vorm van de chador. 
Op onderstaande afbeelding zie je de boerkini. Dat is een samenvoegsel van de boerka en de bikini.
Tijdens mijn vakantie in Turkije afgelopen zomer waren er aan het zwembad zeker 3 vrouwen die de boerkini droegen. Was best wel grappig om te zien omdat voor de rest het halve hotel 'naakt' liep. Ik had wel de indruk dat deze vrouwen zich afzonderde van de rest samen met hun familie.

Het boek
Ik ben van mening dat elke vrouw een andere mening/reden heeft om zich al dan niet te sluieren. Dat komt ook in het boek meermaals voor. Deze week ga ik de achtergrondinformatie doornemen aan de hand van het boek. Ik heb hier boven even duidelijk de verschillende soorten hoofddoeken aangehaald omdat deze regelmatig met naam in het boek komen en dan is dat gemakkelijker om te begrijpen. 

Waarover gaat het boek?
Nadia Dala wil achterhalen wat de symbolisch geladen hoofddoek juist is. Er zijn verschillende soorten moslima's. De eerste groep zijn de vrouwen die een hoofddoek dragen en de tweede groep zijn de vrouwen die de sluier van zich hebben afgegooid. Zijn er ook nog andere 'soorten vrouwen'? Maar vooral wat denken ze en wat is de reden van het kledingstuk? Allemaal vragen waar Nadia mee worstelt. Elke moslima komt op de proppen met haar eigen verhaal. In elk verhaal schuilt er een vastbesloten mening. 
Tien vrouwen met dezelfde godsdienst maar met allemaal verschillende opvattingen heeft van het boek "Als sluiers vallen" een ijzersterk verhaal gemaakt. 

Wie is de schrijfster?
Nadia Dala is een journaliste. Ze werkte al mee aan verschillende televisieprogramma's voor de VRT en toch is ze voor vele onbekend. Een korte bibliografie: 
Nadia is een Vlaams-Marokkaanse journaliste. Ze studeerde Arabistiek en Islamkunde. Ze studeerde aan de KU Leuven en na haar studies kreeg ze de kans om een jaar stage te lopen in Caïro. Na haar studies ging ze bij De Morgen werken en later bij De Standaard en de VRT.

Een pracht van een vrouw als je het mij vraagt...
Zoals ik al zei is de hoofddoek een grote discussie. Ik ben benieuwd of het boek mij een oplossing kan bieden op al mijn vragen, maar ik vrees ervoor. Ik vrees er zelfs voor dat er er geen oplossing is... - we shall see - 
Het boek is opgebouwd uit verschillende hoofdstukken. Elk hoofdstuk geeft een getuigenis en verhaal weer. Het verhaal wordt extra aangevuld met weetjes, vooroordelen, stellingen, ... 
Even verduidelijken:
Elk hoofddoek begint met een uitspraak van een bekende:
  • Een BBC-presentator
  • Juriste
  • Willy Claes
  • Directrice vrouwenorganisatie
  • Islamologe
  • Schrijfster
  • ...


Dit wordt opgevolgd met enkele 'vraag-antwoorden'. Namelijk: stelling, hoofddoek(?), kenmerk, strekking, alleenstaand geval?

In elk hoofdstuk vinden we ook 'enkele weetjes' terug over het onderwerp waar er op ingezoomd wordt. 

Verhaal 1 - Farah, vrije studente wil plots meer Islam in haar leven
Hoofddoek? Ja, ze heeft haar scapa-kleding van de ene op de andere dag ingeruild voor een hoofddoek met bijpassende kledij. 
Kenmerk: - Net een verbroken verloving, studeert in Hasselt, haar stagebegeleider vindt dat ze radicaal aan het worden is. Ze heeft een antwoord op haar levensvragen gevonden in de Islam.
Strekking: - Gematigde en bewuste Moslima van de tweede generatie. 
Geen alleenstaand geval. 
Farah had allerhande levensvragen: wie ben ik? Wat wil ik? Waartoe dient mijn leven? Ze was ongelukkig en wanneer ze bij gelovigen was voelde ze zich gelukkig. Het was een positieve aura. Ze had volgens haar geen levensdoel, Farah was wel islamitisch opgevoed. Maarja... wat betekent dat? Niemand wees haar naar de kern van haar geloof, de Islam was voor haar één blinde vlek. Ze wou zich inlezen in het onderwerp waar ze niets over wist, de Islam.  Ze is begonnen bij het begin. Ze heeft haar laptop opengedaan en is gewoon beginnen googlen met het trefwoord 'Islam'. Zoeken en lezen en zoeken en... een cirkel waar geen einde aan komt. Zoveel informatie. Aan de hand van die informatie heeft ze haar eigen weg uitgestippeld. Nu gaat Farah zowel in België als in Nederland naar bijeenkomsten en ze voelt zich gelukkiger dan ooit.
Haar ouders hebben de 'ommekeer' nooit gesnapt. Ze vonden de hoofddoek maar niets, ook haar broers waren er tegen. "Wat doe jij nu?" - "Ik draag een hoofddoek". De toon was gezet.
Farah is ondertussen getrouwd met een Marokkaanse/Vlaamse Moslim-man. Bij haar trouwfeest werden kosten noch moeite gespaard. De crème de la crème.  

Farah inspireert me wel. Niet om de hoofddoek te gaan dragen maar om wat ze zegt. Het dragen van de hoofddoek is voor haar een levenservaring en maakt haar gelukkig. Terwijl ze ervoor een knappe jonge dame met golvend haar was. Ze blijft dezelfde knappe dame maar met een sluier. Ze heeft eindelijk een levensdoel gevonden, knap seg! 

Weetjes: 
  • West-Europa telt naar schatting 12 miljoen moslims.
  • Te wijten aan migratiestromen en asielaanvragen. (Eerste generaties zijn nu ongeveer 80 jaar) 
Verhaal 2 - Basema, de ontsluiende wil de nieuwe Fatima worden
Basema draagt geen hoofddoek, ze heeft die zelf afgezet. Ze hield ervan om te spelen met de jongens van de buurt en samen in bomen te klauteren. Volgens de Islam moet je vanaf dé echte 'vrouwelijkheid' een hoofddoek dragen. Vanaf toen wouden de jongens niet meer met haar spelen. Ze heeft hem afgezet, het lag haar niet... (Extra informatie: jongens worden zodanig opgevoed dat ze 'verboden' worden om normaal te spelen met meisjes die een hoofddoek dragen)
Kenmerk: Basema is een Palestijnse die na de eerste golfoorlog in 1990 van Koeweit naar Jordanië is gevlucht. Daar huwde ze - na lang aandringen van haar ouders - een Jordaanse man die later gestoord bleek te zijn. Hij ging haar met messen tekeer. Basema wist al te goed dat vrouwen niets te zeggen hebben in zulke maatschappij, maar ze vocht voor haar gelijk. In haar strijd is ze bedreigd geweest door haar familie/vader en besloot ze naar Nederland te trekken.
Basema is een gematigde moslima. De meerderheid van de moslims in Nederland en België zijn gematigd.

"Once a Palestinian, always a Palestinian"
Basema is opgegroeid in het rijke oliestaatje Koeweit. Daar worden ze echter niet volledig aanvaard als eigen volk. Ze krijgen geen juiste vergunning en de bevolking kijkt op hun neer. 
Uitvergroot
(1. Koeweit ; 2. Jordanië)

Op wereldniveau
Zoals eerder al gezegd is ze Basema later naar Jordanië verhuist. Dit kwam door de golfoorlog in Koeweit.

Wat is de golfoorlog?
Er kwam een einde aan haar rustig leventje op de nacht van 1augustus 1990. Ze reden met tanks Koeweit binnen. Deze tanks waren afkomstig uit Irak en lagen onder leiding van Saddam. 
Na de eertse golfoorlog tussen Irak en Iran had Irak veel schulden bij Koeweit. Vervolgens beschuldigde Irak Koeweit ervan dat ze de grens tussen beide landen geschonden had. Ze zouden oliebronnen geboord hebben op Irakees grondgebied. Ze produceerde eveneens teveel olie. Hier is een quotum voor opgelegd en ze gingen over dit quotum. Onderhandelingen leverde echter niets op en daarom kwam Saddam Koeweit binnengevallen. Het leger van Koeweit heeft slechts enkele dagen 'symbolisch' weerstand kunnen bieden.
De VN zorgde er samen met de VS voor dat Irak ook weer terug uit Koeweit zou wegtrekken.
Later kreeg Irak zware sancties voor hun daden. 

Terug naar Basema. Wanneer ik aan het lezen ben probeer ik me altijd in te leven in de personages en er een beeld van te vormen. Het beeld van Basema ziet er bij als volgt uit:
Een knappe jonge dame met een bruin gekleurd tintje en zonder hoofddoek. 
Ik had al gezegd dat Basema was aangekomen in Jordanië. Daar is ze direct gaan werken. Ze had een mooi salaris en kon een zelfstandig leven uitbouwen. Enerzijds had ze geen hoofddoek op en anderzijds was ze 28 jaar en ongehuwd.Ze was het gezeur beu en besloot te trouwen met een vriend van een collega. Hij gaf les en hij had gestudeerd. Dat zal volgens haar wel snor. Toch had ze moeten uitkijken... Volgens profeet Mohammed moet je voor drie dingen uitkijken:
  • Stille waters
  • Een hond die niet blaft
  • Een stille man (wat je weet niet wat er zich afspeelt binnenin) 
Haar toekomstige was inderdaad stil maar daar had ze toen niet over nagedacht. Niet veel later bleek dat haar toekomstige psychologische problemen had. Toen hij haar weer bond en blauw heeft geslagen en de politie of niemand anders er wat aan wou doen besloot ze hogerop te gaan.
Ze liep het 'gemeentehuis' binnen en vroeg achter de burgemeester. Niemand wou naar haar luisteren. Toen liep ze naar het kantoor van de burgemeester. Een aardig man want die heeft gehoor gegeven aan haar verhaal. Hij werd direct opgepakt en toen bleek dat hij niet wilde meewerken in de gevangenis gestoken.
Maar toen hoorde haar vader het nieuws over zijn geliefde schoonzoon. Hij was woest - woest! Hij haalde zijn pistool boven en bedreigde haar...
Basema vloog naar België en van daaruit naar Amsterdam. 
Eens aangekomen ging ze opzoek naar de geheime van de koran. Wat haar nu brengt tot een 'islamic moderate thinker'.
Ze is echter niet alleen in haar soort. 

Ik heb best wel respect voor Basema. Een vrijgevochten vrouw die weet wat ze wil. Fantastisch dat ze opgekomen is voor haar rechten. Zowel in haar eigen land als in West-Europa. Een vrouw die volgens mij niet klein te krijgen is.. Respect! 

Verhaal 3 - Khadija, anonieme moslima toont enkel de ogen
Mannen en vrouwen mogen elkaar niet aankijken. Dat is des duivels. 
Met haar eerste man, een Egyptenaar heeft ze twee kinderen. Onlangs kreeg ze nog een baby met haar tweede man, een Nederlander. Khadija past de segregatie tussen de geslachten goed toe. Ze wil niet met haar schoonbroer in dezelfde kamer zijn. Ze denkt er ook niet aan om zich te laten vervoeren door een mannelijke taxichauffeur. 
Over haar gewone hoofddoek draagt Khadija een gezichtssluier of zogenaamde niqaab, waardoor ze onherkenbaar wordt. Op deze manier schermt ze blikken van buitenstaanders af. 
Even herhalen...
Deze dame heeft een lange weg afgelegd. Ze is pas op haar 26ste begonnen met het dragen van een hoofddoek. Dat is dan langzaam geëvalueerd naar een 'niqaab'. Dit doe je niet van vandaag op morgen, hier moet over nagedacht worden. Het dragen van de niqaab zorgt voor vele discussies. Zo is er ook al vele keren een discussie tussen haar en haar man ontstaan over haar gezichtssluier. Haar man is eveneens moslim maar vindt de gezichtssluier maar niets. Mensen kijken haar achterna op straat, ... Daarom hebben ze nu de afspraak dat ze enkel de niqaab draagt als ze alleen of met vriendinnen is. Wanneer ze het huis verlaat met haar man draagt ze geen niqaab. 
Ze vindt het erg belangrijk dat gelovige goed nadenken over wat ze doen en wat ze wel of niet dragen. 

Ik vind het prachtig dat ze haar hart volgt en draagt waarbij ze zicht goed voelt. 

Vrouw 4 - Miriam, de survivor.

Wat een verhaal had deze vrouw te vertellen. Ik heb heel weinig zin om het verhaal na te vertellen en beslis dat daarom ook niet te doen. Ik krijg tranen in mijn ogen als ik dit nogmaals moet ondergaan. Ik raad jullie wél aan om het boek te lezen. 
Ik roep luidkeels: "Wat een vrouw!" 

Op het moment van het gesprek is Miriam 33 jaar. Op haar zestiende werd ze uitgehuwelijkt aan een Marokkaan. Deze beloog en bedroog haar. Ze vroeg de echtscheiding aan. Vanaf dat moment is ze heel zwaar mishandeld geweest door haar ouders. Ze is geslagen met alles wat aanwezig was in de woonkamer, zélfs een baseballknuppel. 
Ze is ondertussen zestien jaar getrouwd met een Belgische man en heeft haar diploma voor de midi-jury gehaald. Ondertussen zit ze in haar laatste jaren als lijnpiloot. Ze wordt wellicht de eerste piloot die moslima is. 
Ze draagt geen hoofddoek, ook al stond ze onder druk van haar ouders en de rest van haar familie. Ze noemt zichzelf een vrijgevochten, mishandelde moslima.
Sinds enkele maanden heeft ze terug contact met haar ouders. Zij hebben uiteraard spijt van wat er ooit is gebeurd.

Miriam, wat een vrouw! Potverdikke. Zoveel meegemaakt en niet klein te krijgen. Ze is van ver gekomen en staat nu ook heel ver. Ze is thuis vertrokken zonder één cent en zal binnenkort afstuderen als lijnpiloot. Voor zulke mensen heb ik respect. Zij jaagt haar dromen achterna. Het is daarom ook belangrijk om dromen te hebben... Droom je dromen! 

Vrouw 5 - Soumeya, Islamiste wil moslimzuil

Soumeya is een radicale moslima. Ze draagt de hoofddoek omdat dat de aanwezigheid is van God. Het is een religieuze plicht waar je niet over nadenkt. 
Soumeya kan mij niet overtuigen als moslima. Ze is een vreedzame islamiste. Ze woont sinds enkele jaren in België en studeert Islamitische theologie. Niet aan een reguliere universiteit 'want daar doceert een jood'.
Voor het vijfde verhaal is Nadia op zoek gegaan naar een vrouw die regelmatig opduikt bij manifestaties en die haar radicale ideeën niet onder stoelen of banken steekt. Zo kwam Nadia via via terecht bij Soumeya. Nadia spreekt met Soumeya af in de Grote Moskee in Brussel.

Op het moment van het eerste gesprek leeft Soumeya samen met haar ex-echtgenoot. Ze wil er niet van gaan lopen omdat ze bang heeft om alleen te komen staan. Ze is financieel afhankelijk van hem. Door weg te gaan van hem kan ze haar verblijfsvergunning verliezen en haar kinderen.

Soumeya staat negatief tegenover westerlingen. Volgens haar willen ze haar volk alleen maar kapot maken. Als ze de vraag krijgt waarom ze een hoofddoek draagt is haar antwoord kort en bondig: 'Het is gewoon een verplichting van Allah'.
De islam zou geridiculiseerd worden volgens haar. Hiermee bedoelt men belachelijk maken of bespotten. Het valt enorm hard op hoe negatief ze staat tegenover de autochtonen. Ze is tegen zinloos geweld maar ze begrijpt wel dat bij sommige jongeren de stoppen doorslaan.

Soumeya is ook voorstander van aparte islamitische universiteiten en scholen. Volgens haar moet de Belgische overheid die instellingen mee subsidiëren. Soumeya is ook voor de oprichting van islamitische rechtbanken waar de sharia* wordt toegepast.

**Sharia: Islamitische wet of wet van God

Zoals ik eerder al zei heb ik weinig respect voor Soumaya. Ze verwacht volgens mij veel te veel van de Westerlingen. Het is zeker niet fout om deels tegemoet te komen aan haar wensen maar dat is niet volledig haalbaar. Ze is terecht gekomen in een land en moet zich aanpassen. 

In het begin van het boek heb ik gezegd dat er regelmatig citaten in het boek staan. Dit citaat vind ik zeker de moeite om aan te halen: " Dat we de hoofddoek dragen, betekent niet dat onze hersenen afdekken."

Verhaal 6 - Touria, de bruggenbouwster  
Ze draagt af en toe een hofddoek. Op familiebijeenkomsten, op ziekenbezoek of de begrafenis van een overleden familielid of verre kennis. 
Het is volgens haar een manier om haar islamitische ouders te tonen dat ik van hen hou. 
Touria is 35 jaar. Ze wil fungeren als een brugfiguur fungeren tussen verschillende culturen en generaties. Haar ouders waren analfabeten en konden dus niet lezen of schrijven. Op haar 18de stapte ze in een geregeld huwelijk. Ze aanvaarde (jammer genoeg) haar lot. Enkele jaren later was ze het beu en kapte er mee.
Ze was een goede studente maar werd 'verplicht' door het CLB om beroepsonderwijs te volgen. Na haar verbroken huwelijk ging ze terug studeren.

Ze werkt samen met probleemjongeren. Dit doet ze in een migrantenwijk in Anderlecht, Kuregem. Dé probleemwijk. Ze vindt haar job heel boeiend. Ze vindt dat allochtone jongeren nood hebben aan meer en betere communicatie. We praten steeds over hen, maar zelden met hen. Ze vindt die communicatie een belangrijk punt in de opvoeding van de jongeren. 
Ze vindt eveneens ook dat ons huidige beleid ervoor zorgt dat vele jongeren gaan rebelleren. Vroeger deden ze net hetzelfde maar pikte de jongeren dat. Nu pikken ze dat niet meer. België is ook hun land en ze willen er volwaardig aan kunnen deelnemen... Er is nog veel wat kaan de winkel...

Ik vind het wel knap wat ze doet. De jongeren moeten bij de 'bron' aangepakt worden. Sommige dingen kunnen hierdoor aangepakt worden en kunnen niet escaleren. Haar mening over het beleid van België volg ik wel. Er zijn zoveel vooroordelen over de jongeren dat deze dringend weerlegd moeten worden. Alhoewel ik ook wel vind dat de cultuur ons land niet mag overnemen... Ons land heeft nog een lange weg af te leggen. 

Verhaal 7- Amsterdamse politica-met-hijab.
Fatima Elatik 
Maak kennis met Fatima, de zevende vrouw in rij van dit boek. Een politiek geëngageerde Marokkaanse moslima. Ze is lid van de Nederlandse sociaal -democratische partij PvdA (de partij van de arbeid). 
Fatima omschrijft zichzelf als goed gebekt en een beetje gek. Ze is 30 jaar en alleenwonend op het moment van het gesprek. Fatima is sinds april 2002 schepen/wethouder in het multiculturele, Amsterdams stadsdeel Zeeburg.

Fatima draagt de hoofddoek. Dat staat zo in de koran, haar heilig boek. Die hoofddoek bedekt mijn schoonheid niet, het maakt met mooier en mysterieuzer. Het is spannend en sensueel, zo een meid met een hijab. 

Na de dood van Theo van Gogh heeft ze het zwaar te verduren gehad. Ze heeft bedreigingen ontvangen en akelige brieven. Van Gogh en Fatima lagen al enkele jaren in een conflict. Hij noemde haar een extremistische moslim die voor censuur pleit. Terwijl dat (volgens haar) niet waar was. Ze probeert alleen dat moslims en niet-moslims respectvol met elkaar moeten omgaan.
Ze is ook twee jaar lang gestalkt, ze durfde het huis niet meer te verlaten om te gaan winkelen, op café te gaan, ... 
Ze heeft net zoals eerder in het boek via de koran een antwoord gevonden op al haar levensvragen. 

Fatima is niet op haar mondje gevallen en dat kan soms tegen haar werken. Ze moet oppassen met wat ze zegt in de media. Zij en haar hoofddoek krijgen veel kritiek over haar heen maar ze is vastbesloten om haar  doel te bereiken.

Vrouw 8 - Emilia, asielzoeker uit Tsjetsjenië

Ze draagt een hoofddoek sinds dat ze getrouwd is. Het is een gewoonte, maar ze vindt het niet belangrijk. Als men haar vraagt om deze af te doen, zal ze dat ook doen.
Ik ben er een beetje tegen om dingen letterlijk over te nemen maar deze keer ga ik wél doen. Enerzijds omdat dit stukje verwijst naar een vorig blogbericht (culturele activiteit) en anderzijds omdat ik een vrouw bent en er een beetje door geraakt ben.
"Ik heb me blauw betaald aan mensensmokkelaars. Teruggaan naar Tsjetsjenië? Geen denken aan. Als ze me wegjagen, dan trek ik gewoon naar een ander Europees land. Ik stuur mijn twee zoons en autistische dochter niet weer de oorlog in. Russische artsen weigeren autisme te behandelen. Zo'n patiënten beschouwen ze als "krankzinnige zottinnen". Die stoppen ze in het gesticht. Sleutel in het slot, twee keer dragen en weg ermee. Vergeten en vergeten. In Europa is het gelukkig anders."

Emilia is een moslima en 44 jaar. Ze is een voormalig communiste en ingenieur in een semi-militaire fabriek in de Tsjetsjeense hoofstad Gronzy. Ze is een gescheiden vrouw. 'Op een dag bracht haar man onaangekondigd zijn tweede vrouw mee naar huis. In de moslimtraditie hebben mannen meer rechten dan vrouwen.' ...
Ze verhuisde terug naar haar moeder samen met haar kinderen. Als ingenieur verdiende ze een aardig centje en heeft ze een nieuw huisje kunnen kopen.
In 1994 brak er oorlog uit. Het nieuwe appartement van Emilia bevond zich in de 'vuurlinie'.
Het kon zo niet verder en besloot Tsjetsjenië te ontvluchten samen met haar dochter.
Haar twee zonen moest ze om verschillende redenen achterlaten.

Over de mensensmokkelaars die haar naar België hebben gevoerd wilt ze niks kwijt.
'Het was een hachelijke, risicovolle onderneming' Ze kijkt er met gemengde gevoelens op terug.
Ondertussen zijn zowel haar zonen als haar moeder in België. Hun toekomst is echter nog onzeker.

Nadia bespreekt ook altijd uitgebreid de kennismaking met de tien verschillende vrouwen. Hoe ze dat bij Emilia bespreekt is best wel grappig.
Nadia heeft het nummer via via gekregen.

'Ik draai gauw het nummer.'
'Emilia?'
'Yes...'
'Mag ik bij je langskomen voor een gesprek?'
'Me don't begrijpen very well. Ik béétsje Nederlands spreken hé. Maar interview ok.'
'Are you sure?'
'Jassss... you are welcome with me'

Hihi, schattig vrouwke!
Eerder heb ik al gezegd dat de hoofddoek voor haar een gewoonte is. Verder bespreekt ze ook dat ze een litteken heeft op haar hoofd en dat dat door de hoofddoek verborgen wordt. Ze vindt het ook lekker warm in de winter. Voor haar is de hoofddoek dan niets religieus meer...

Liefste Emilia, ik heb veel respect voor jou door wat je hebt meegemaakt. Je hebt gevochten voor je kinderen. Je kinderen achterlaten lijkt me niet zo evident. Ik ben blij dat je ze terug bij je hebt. Trouwens, ik vind het ook leuk dat je niet over je heen laat lopen! Goed dat je bij je man wegging!
Het gaat je goed! 

Verhaal 9 - Zaynab (vroeger Katalin), de bekeerde halfwees
Ze draagt de hoofddoek. Haar bekering ging met vallen en opstaan maar nu draagt ze de hoofddoek overal.
Haar ex, een Marokkaan was ook moslim maar hij keurde haar bekering niet goed. Hij wil haar in een strakke jeans en met blonde haren. Maar de Islam is haar religie en ze heeft er voor gekozen. Sinds ze voor de religie heeft gekozen staat de Islam tussen hen...

Ze is in een Katholiek gezin opgegroeid. Op haar werk is 'Katalin' in contact gekomen met twee moslims. Enerzijds haar 'grote liefde' en anderzijds een pakistaan. Door hem is haar liefde voor de Islam volledig gegroeid.
Waar ooit de Islam begon, bij haar liefje, is het ook gestopt...
Door de Islam...

Haar omgeving reageerde ook niet altijd even positief over haar bekering. Uiteindelijk heeft haar moeder toch vrede genomen met haar keuze.

Een getuigenis over iemand die zich bekeerd heeft...

Verhaal 10 - Aÿse, 30 jaar eenzaamheid uit een boos hart snijden.
Ze is de hoofddoek door een heel speciale reden beginnen dragen. Ze had een droom... Allah kwam aan haar haren trekken en haar een 'waarschuwing' geven. Sindsdien draagt ze elke dag haar sluiertje. 
Ze is 50 jarige Turkse huismoeder van de eerste generatie migranten. Ze woont al 30 jaar in Nederland maar spreekt amper de taal. Ze was hier heel bang. De gordijnen waren altijd dicht. Ze sukkelde van de ene depressie in de andere depressie. Dertig jaar eenzaanheid. Kon ze die maar uit haar hart snijden... 

Het is een gematigde moslima. Ze liet op haar 38ste een abortus plegen. Ze vindt dit de grootste zonde van haar leven.
Voor de duidelijkheid: Aÿse is geen alleenstaand geval. Er zijn veel bezorgde Turkse moeders die de taal neit begrijpen. Ze volgen hun echtgenoot naar een land waar ze niet willen zijn. De man gaat uit werken en de vrouw blijft thuis (alleen) achter.  Ze is ongelukkig, maarja hoe zou je zelf zijn? Je verhuist van een paradijs aan de Zwarte Zee naar het druilige Nederland.. Want ja hier is werk! 
Ze is heel trots op haar kinderen. Die spreken allemaal vloeiend Nederlands. twee van hen hebben een diploma op zak en de derde studeert nog.. Ze hoopt haar laatste dagen in haar vaderland door te brengen..

En ik? Ik hoop met haar mee! 

Einde

Algemene conclusie
Het boek geeft zoveel interpraties weer over de hoofddoek. Waarom je de hoofddoek moet dragen en waarom niet. Ik denk dat het een kwestie is van opvatting en opvoeding. Ik heb geen antwoorden op mijn vragen gevonden over de hoofddoek. Zoals ik verwacht had...
Ik vind het wel gek dat vrouwen met dezelfde godsdienst zo verschillend kunnen zijn...
Het boek heeft me wel aangegrepen en ben heel blij dat ik het gelezen heb.

In de klas...
In de klas zou ik de leerlingen nooit het hele boek laten lezen maar je kunt er perfect fragmenten/vrouwen uithalen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten